Het was weer een fris windje, het waaide met een kracht 6 en een temperatuur van de lucht op 5 en de soep op 80 graden.
Er werd vol verwondering gekeken hoe sommige piep vliegtuigen ondanks de harde wind toch zonder problemen konden vliegen, hierin was wel duidelijk te zien dat het af en toe ook nog aankwam op de stuurkunsten van de piloot.
Het hek hadden we gebruikt als windscherm om de soep warm te houden en het brandertje aan te houden. Zo te zien gaan we het voor de volgende keer toch maar eens bekijken om een beter wind scherm te maken om het fornuisje aan te houden.
Heeft u nog foto’s van deze dag op het veld? E-mail ze naar Aero Club Heemskerk.
Afgelopen tijd zijn enkele leden druk bezig geweest bij Aero Club Heemskerk met onderhoud aan het pand. Zo zijn de laatste tijd alle dak lekkages opgelost, de deuren en wanden van de ingang zijn geschilderd.
De keuken is opgeknapt, het bouwlokaal is geheel opnieuw geschilderd en de tuinen zijn gesnoeid.
Petje af voor de leden die zich hebben ingezet bij Aero Club Heemskerk.
Ook dit jaar zal de bar ruimte vol gezet worden met computers met software van vliegsimulatoren, voor iedereen die zijn kunsten wil laten zien of oefenen kan zich naar hartenlust uitleven op deze dag.
Ook voor de mensen die nog niet goed of helemaal nog niet kunnen vliegen kunnen gebruik maken van deze software. Die software is ontzettend realistisch, kan je op de computer goed vliegen, dan zal het in het echt ook wel goed gaan.
We zien u graag verschijnen bij Aero Club Heemskerk.
Komt u dit jaar bij Aero Club Heemskerk ook koude handen halen tijdens de Nieuwjaarsvlucht ? Ons evenementen team zorgt ook dit jaar voor koffie en soep.
Deelname aan de nieuwjaarsvlucht is uitsluitend voor leden van Aero Club Heemskerk. Geïnteresseerden mogen uiteraard komen kijken.
Het idee was op het modelbouwforum geboren, samen met een paar andere BigLift-vliegers hadden wij het idee om een meeting te houden (met gastvliegers) voor deze oude trouwe ‘werkpaarden’. De Biglift was midden jaren 70 ontwikkeld om als sleper te fungeren. Het was de perfecte kist om zwever omhoog te trekken of om te huckepacken, vandaar de bijnaam ‘werkpaard’. Huckepacken is een manier waarop men de zwever op de rug van de BigLift vastzet en flinke hoogte afwerpt d.m.v. een mechanische constructie.
Voor de organisatie van dit evenement werd toestemming aan het bestuur en de evenementencommissie gevraagd. Dit was geen enkel probleem. Zelfs binnen een paar minuten kreeg ik al een email van een bestuurslid dat dit een grandioos idee was. Dit speelde zich medio november 2012 af. In ons enthousiasme ging het opeens erg snel en door enkele ervaren leden werd de rem er even opgezet, en terecht. Door het aantal gastvliegers die zouden komen werd toch wel een erg belangrijk punt naar boven gehaald: hoe doen we het met de veiligheid tijdens die dag?
Om de veiligheid te kunnen garanderen hebben wij een aantal keren overleg gehad op de club met zowel bestuursleden, evenementencommissieleden, een paar ervaren leden van de vereniging en een Biglift-vlieger van buitenaf. Tijdens de vergaderingen kwam alles aan bod qua veiligheid en hoe we het beste konden aanpakken en zelfs wanneer wij het eventueel moesten afblazen.
Gelukkig is het zover niet gekomen. In deze gesprekken kwam ook naar voren dat het door de te verwachte drukte eigenlijk het veiligste was om deze dag puur en alleen te reserveren voor deze meeting. Dat betekende dus dat er geen andere vliegers mochten vliegen dan alleen zweefvliegtuigen en BigLifts.
Dit werd kenbaar gemaakt in een email naar de leden toe, geen enkel lid heeft hierop negatief gereageerd. Dat zegt toch wel iets over onze vereniging en onze leden, echt top!
Later werden de plannen omgezet in daden en uiteindelijk werd het dan toch echt 21 april.
Om 7.30 uur stonden wij dan op de club om de spullen en versnaperingen in te laden, rond 8.30 uur waren wij op het veld om alles op te bouwen. Inmiddels arriveerde ook andere leden die de handen uit de mouwen staken, vele handen maken immers licht werk.
Ook waren de eerste gastvliegers gearriveerd en de meeting kon langzamerhand beginnen. Om 10.30 uur was er een veiligheidsbriefing gevolgd door de groepsfoto. Daarna konden we dan eindelijk echt vliegen! Het weer was echt voortreffelijk en iedereen zag je gewoon genieten.
Omdat ik nogal erg druk was met de organisatie van de meeting heb ik weinig gevlogen, maar ach… het was al mooi om te zien dat iedereen het zo naar hun zin had.
Rond het middaguur werden de broodjes worst klaargemaakt, dit was ook weer een topper! Die moeten we erin houden.
Uiteindelijk hadden wij zo’n 14 gastvliegers op ons veld en dan nog de eigen leden die vlogen met hun zweefvliegtuig of BigLift, de opkomst was groot. Al met al was het een zeer geslaagd evenement (denk ik) (w)dat zeker voor herhaling vatbaar is, dan wel in een iets andere vorm.
Na de meeting ging er nog een klein groepje even napraten op de club en rond 20.00 uur konden we de dag dan echt afsluiten.
Via deze weg wil ik iedereen bedanken die heeft geholpen met de organisatie, zowel in de voorbereidingen als op het veld. Ook wil ik het bestuur nogmaals bedanken voor hun toestemming en vertrouwen, en last but not least wil ik Jasper bedanken, door wat flinke pech kon hij niet aanwezig zijn op dit evenement, gelukkig gaat het weer goed met hem.
In februari hebben we weer de airbrush workshop,u komt toch ook? Deze dag is ook weer uitsluitend voor leden, neem uw spullen mee en kijk hoe je optimaal gebruik kan maken van deze techniek.
Zondag 30 januari 2013 organiseren we weer een simulatordag. We hopen ook dit jaar weer op een gezellige dag op de club. De voorbereidingen zijn al in volle gang.