Onze locatie

Op de vraag van de redactie van ons clubblad aan Bart: Bart weet jij niet iets voor de rubriek uit de oude doos wat echt oud is? En toen ben ik eens gaan nadenken wat is een goed onderwerp, en aldus zoekende in nog wat oude en inmiddels vergeelde foto`s kwam ik toch iets tegen wat volgens mij wel geschikt lijkt.

Wat was het – Wat werd het – Wat is het nu.

We moeten dan terug gaan naar het jaar 1978 wat voor de Aero Club Heemskerk zoals later zou blijken een heel bewogen jaar is geweest. Namelijk: eindelijk was ons clubgebouw dan gebruik gereed.

Dus kon op 28 mei 1978 om 14.30 uur door de toenmalige Voorzitter W. Bleeksma, door het onthullen van de naam van het clubhuis “De Drossel” dan officieel in gebruik worden genomen.

Maar na enkele maanden kon door het kordate optreden van de brandweer en overburen voorkomen worden dat wij helemaal niets hadden. Er was namelijk aan de achterkant van het gebouw een brandje gesticht die richting het plafond ging van het bouwlokaal.

De schade die hierdoor ontstond is door de verzekering en ook nu weer een grote hoeveelheid zelfwerkzaamheid tot een goed einde gebracht.

In de herfstvakantie was er nogmaals een kleine beginnende brand  geweest, ook nu weer aan de achterkant, maar gelukkig met weinig schade.

Wat was het: Ons club gebouw geplaatst in het eind jaren 1950 als tijdelijke school voor de wijk die in aanbouw was (een van onze leden heeft hier nog op school gezeten). Daarna als locatie voor verschillende verenigingen, en ook nog gebruikt als oefenruimte voor de brandweer. Het stond het daarna op de nominatie om gesloopt te worden.

Wij konden wij het na langdurig en erg intensief onderhandelen met de gemeente, huren voor een bedrag van een gulden onder de voorwaarde dat wij voor het opknappen geen subsidie geld zouden krijgen.

Dus dit werd dan de eerste zelf werkzaamheids klus. De financiële kant werd op gelost door middel van het uitschrijven van obligaties die in vijf jaar werden afgelost.

Wat werd het: Als eerste moest zichtbaar gemaakt worden, wie komt er in dit gebouw en wat gaan ze daar toch doen die malloten van de Aero Club Heemskerk. Een vereniging die zich bezighoud met modelvliegen en na vier jaar tijdelijk bij Ado 20 aan de Tolweg onderdak te hebben gehad nu hier een eigen clubhuis krijgt.

Dus de naam AERO CLUB HEEMSKERK boven de deuren, vervolgens puinruimen en wind en water dicht maken in een weekend. Daarna kwam de binnenkant aan de beurt en moesten ook de contacten met de omgeving gelegd worden door middel van folders en directe contacten.

Wat is het nu: Na 30 jaar een gebouw dat diverse renovaties heeft ondergaan, en nog steeds onderhoud vraagt al is het veel minder is geworden. Een samenkomst plaats voor leden die de modelbouw een heel warm hart toedragen, er kunnen bouwen en praten over allerlei zaken. Gedragen door vrijwilligers die gezamenlijk na hun hobby even willen DROSSELEN in ons clubgebouw. Zoals de toenmalige voorzitter het ook verwoorde bij de onthulling van de naam van het gebouw.

Bart Kaptein.