Nieuwsbrief 2015-07

Sinds de algemene leden vergadering is het bestuur weer op volle sterkte, ook de eerste bestuursvergadering in deze samenstelling is inmiddels een feit.

We zijn allemaal zeer  gemotiveerd om de schouders eronder te  zetten en er  een mooi jaar van te maken. Betreffende het baggerdepot heeft de gemeente Beverwijk ons, middels een brief laten weten dat de bezwaren die ingediend zijn door de diverse belanghebbenden zijn afgewezen.

Wel heeft de gemeente aangegeven geen hek te plaatsen en ook de begroeiing onder de 1,5 mtr te houden.

Zoals we waarschijnlijk allemaal wel gemerkt hebben zijn er diverse chat groepen door verschillende leden opgezet. Helaas hebben we ook moeten constateren dat er onvrede heerst bij een aantal leden over deze groepen en hoe ze beheerd worden. Ondanks dat deze groepen de naam ACH dragen zijn het geen officiële communicatie middelen van de club. We willen dan ook benadrukken dat het bestuur geen verantwoording aanvaard voor deze groepen en dus ook niet gaat modereren.

Website en Facebook :

We hebben Jeroen van den Berg en Erik Kesselaar bereid gevonden zich over de gedateerde website en facebook pagina te ontfermen. Zij gaan  de site nieuw leven in blazen door hem te vernieuwen en up-to-date te houden. We hopen jullie binnenkort de nieuwe website te kunnen presenteren.

Barverbouwing

We hebben met de doorgezakte vloer in het gebouw, de koe meteen maar bij de horens gevat. Andre en John zijn van een inspectie naadloos overgegaan in de reparatie. De vloer bleek slechter dan voorzien, dit maakte een acute aanpak van de problemen noodzakelijk. Inmiddels zit het grootste deel van het werk erop en resten nog wat afwerk punten.

Evenementen:

De nieuwjaarsreceptie zal in 2016 plaats vinden op 2 januari, om 12:00 uur zal het traditionele nieuwsjaarvliegen zijn op het veld, natuurlijk met de gebruikelijke erwten en tomaten soep. Om 20:00 zal de receptie zijn het club gebouw.

De jaarlijks terugkerende simulator dag zal zijn op zaterdag 6 februari, deze  zal om 13:00 aanvangen in de Drossel.

Noteer deze data alvast in de agenda en komt allen op deze dagen. Zodra we data beschikbaar hebben voor de andere geplande evenementen zullen we deze met jullie delen.

Brevet:

Wij merken dat er nog steeds enige onduidelijkheid is over het brevet systeem.

Hieronder leggen wij dit graag nog eens uit.

Voor helikopter heb je het Heli Light en het Heli brevet. Voor vliegtuigen heb je het Motor Light brevet en het Motor brevet. Daarnaast is er ook nog het Jet brevet.

Het light brevet is voor vliegtuigen met een t/m 1250 gram. In deze maakt het niet uit of het vliegtuig van hout of piepschuim is gemaakt.

Het motorbrevet is voor vliegtuigen zwaarder dan 1250 gram. Om een brevet te halen heeft de club diverse instructeurs. Tevens krijg je dan een leskaart waar de figuren op staan die je moet kunnen vliegen.

De instructeur kan op het moment dat de vorderingen van de leerling dat toelaten aangeven dat onder toezicht van een ervaren clublid,  geoefend mag worden voor het  brevet waar je voor lest, tot je het brevet behaald hebt.

Daar vloeit direct uit voort dat, het een ieder die niet in het bezit is van een vliegbrevet voor de kist waar hij mee vliegt verboden is zonder toezicht van het veld gebruik te maken. Voor het afnemen van je brevet kan je afspreken met een examinator. Dit geld ook voor de houders van een light brevet die voor een motorbrevet willen oefenen.

Om af te spreken met een instructeur of examinator kan je een mail sturen naar les@aeroclubheemskerk.nl of natuurlijk gewoon op het veld vragen als ze aanwezig zijn.

In de regel is het zo dat als je een nieuwe kist gaat vliegen deze gecontroleerd dient te worden door een Instructeur op bouw en instellingen. De Instructeur zal deze kist dan voor vliegen. En zo nodig de eerste paar malen erbij zijn met vliegen, dit met name als je vliegtuigen gaat vliegen die je nog niet eerder gevlogen hebt.

Kris Schreiner

1e Secretaris